گالری چشمسه

اینجا تماشاگه جهان از دریچه ی چشم سوّم است. جور دیگر ببینید

گالری چشمسه

اینجا تماشاگه جهان از دریچه ی چشم سوّم است. جور دیگر ببینید

  • ۱
  • ۰

  • ۹۷/۰۲/۲۹
  • چشم سوم

نظرات (۳)

چون انسانی به آتش کشیده شده، قربانی قدرت.
پاسخ:
در واقع اسم تابلو "نقطه ای روی نقشه" توضیح دهنده ست. نقطه ای روی نقشه که در نقشه های جغرافیایی به چشم نمی آیند و در مختصات آگاهی انسانی گم و ناپیدا هستند. عقاب و آتش هر دو در سیمبولیسم اساطیری و همین طور عرفانی معانی مشخصی دارند. عقاب، روح سر به فلک کشیده و ماورای جغرافیای انسانی ست و آتش، به آگاهی فروزان و شناخت درونی اشاره می کند. اینها همه برای انسان روزمره همچون نقطه ای روی نقشه، گم و نادیدنی اند، امّا اصل و حقیقت و تمام داستان زندگی روح های ماجراجو و رهروان قله های دست نایافتنی هستند. سورئالیسم رنه ماگریت بر خلاف رویه ی همعصرانش یک سورئالیسم قدرتمند و معنویست. هر چند هر تعبیری که یک مخاطب از هر اثر هنری ناب می کند و هر معنایی که در آینه ی هنر والا می بیند، به واقعیتی درباره ی خود آن شخص اشاره می کند. هر کسی از ظنّ خود یار یک اثر هنری می شود، و این ظنّ و تعبیر به درستی از خود آن شخص می گوید تا از اثر هنری. در حقیقت، هنر والا از ما به ما می گوید. خودش آینه است. 
امّا با این همه رنه ماگریت با گذاشتن اسامی خاصی روی تابلوهایش، خواننده را به درک معانی آثارش هدایت می کند. ممنونم.   
ممنون از توضیح و اطلاعات مفید. من شناختم نسبت به سبک‌ها و تاریخ و نشانه شناسی زیاد نیست ولی متوجه سمبولیک بودن کار شدم. زمین ناحیه ای که نور قرمز آتش هست به نظرم شبیه یک انسان خوابیده آمد و عقاب نمادی از تاریکی، سیاهی، و قدرت که مسبب این سوختن هست.. برداشت اشتباهی داشتم نسبت به نیت اصلی اثر.
پاسخ:
خواهش می کنم. فقط یک توضیحاتی بود. برداشت شما هم از زوایه ی دید شما درست و جالبه. نیت اصلی صاحب اثر رو که فقط خودش می دونه. :-) 
ممنون. 
  • پیمان محسنی کیاسری
  • چه توضیحات خوبی دادی! مرسی
    پاسخ:
    خواهش می کنم. :-)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی